toivovihmakoski

Tiivistelmä omasta käsityksestäni Jumalasta ja Hänen toiminnastaan

Normal 0 21 false false false FI X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Otin tähän kirjoitukseeni kohtia useista eri kirjoituksistani, mutta typistämisyrityksistäni huolimatta aivan muutama virke ei tarkoittamani asian esittämiseen riitä.

Ennen kuin oli materiaa edes säteilyn muodossa oli Jumala. Se miten tämä on ymmärrettävä ei ole minun käsittääkseni ihmisen, ei ainakaan minun, selitettävissäni. Jeesus ilmaisee asian Raamatussa mm. näin: ”Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." (Joh. 4:24)

Vaikka Jumala on luomakunnassaan joka paikassa Hän on kuitenkin luomaansa Universumiksi kutsutta luomakuntaansa suurempi - ”Mutta asuuko todella Jumala maan päällä? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut! Käänny kuitenkin palvelijasi rukouksen ja anomisen puoleen, Herra, minun Jumalani, niin että kuulet huudon ja rukouksen, jonka palvelijasi tänä päivänä rukoilee sinun edessäsi, ja että silmäsi ovat yöt ja päivät avoinna tätä temppeliä kohti, tätä paikkaa kohti, josta sinä olet sanonut: 'Minun nimeni on asuva siellä', niin että kuulet rukouksen, jonka palvelijasi tähän paikkaan päin kääntyneenä rukoilee. ” kysyy ja pyytää Salomo Raamatun mukaan.

Lainaamani raamatunkohta osoittaa, että vaikka Jumala ei mahdu koko luomaansa Universumiin, Hän on kuitenkin myös sen joka kohdassa. Tästä vähän tarkemmin:

Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu. (Ilm. 22:13)

Jumala on siis paitsi muuta myös alussa ja lopussa; mutta missä ovat alku ja loppu?

” Alussa loi Jumala taivaan ja maan.” (1. Moos. 1:1)

Alku on paikka josta/jossa  joku alkaa loppu paikka johon/jossa joku päättyy.

Otetaan esimerkiksi nelostie. Se alkaa Helsingissä jostakin määrätystä pisteessä ja päättyy Utsjoella johonkin määrättyyn pisteeseen - tai päinvastoin. Jumala on siis tämän mukaan Ainakin Helsingissä ja Utsjoella ja samalla nelostien jokaisessa pisteessä

Tämä on liian suppeaa, siispä laajennan näyttämöä.

Otetaan tarkastelukohteeksi tämä meidän asuttamamme taivaankappale Tellus-planeetaksi mm. kutsuttu. Tämähän on pallonmuotoinen, jonka pinta on rajaton mutta äärellinen. Otetaan avuksi eli luetun ymmärtämistä helpottamaan tutkimussäde. Tämä säde kulkee ajatuksen nopeudella eli äärettömän nopeasti, valon nopeuden ylittäen lävistäen kaiken, materian ja ”tyhjyyden”, jollainen avaruuskaan ei kuitenkaan ole.

Tämä tutkimussäde kohtaa maan pinnan pisteessä A ja maan keskipisteen kautta kuljettuaan jättää maan pinnan pallon vastakkaisella puolella pisteessä B jatkaen matkaansa suoraviivaisesti eteenpäin. Pisteet A ja B ovat siis säteen alku- ja loppupisteitä suhteessa maahan. Jumala on siis ainakin suoran A - B jokaisessa pisteessä. Mutta koska A ja B voivat tutkimussäteen kulkusuunnasta riippuen sijaita missä kohtaa maapallon pintaa tahansa, niin maapallon pinnan jokainen piste voi olla joko piste A tai B.  Johtopäätös: Jumala on siis ainakin maapallon jokaisessa pisteessä.

Mutta koska maapallo on Universuminkin mittakaavassa mitätön, vähänkin kauempaa katsoen näkymätön hiukkanen, on näyttämöä suurennettava.

Otetaan tarkastelukohteeksi suurin  mahdollinen ”kappaleena” käsiteltävissä oleva yksikkö, pallomainen galaksi, jossa saattaa olla satoja miljardeja kiintotähtiä ”lisukkeineen”.  Olkoon tämä galaksi tässä tarkastelussa ”oma” galaksimme, suomeksi Linnunrata. Ajatellaan galaksin ulkopintaa galaksin ”kuorena”, vaikka eihän galaksilla tietenkään mitään pintaa ole, mutta tehdään siihen ajatuksellisesti  sellainen.  Tällöin tutkimussäteemme ”tunkeutuu” jossakin pisteessä galaksiin ja vastakkaiselta puolelta galaksin keskipisteen kautta kuljettuaan ,sieltä pois. Nyt on taas kaksi pistettä, joiden lukumäärä kuten myös maan tapauksessa on ääretön.     Jumala on siis myös tämän galaksin jokaisessa pisteessä!

Lopuksi.  Otetaan tarkasteltavaksi lukemattomien galaksien määrä, ei yksittäisinä galakseina, ei galaksijoukkoina eikä edes superjoukkoina, vaan koko universumi.

Universumhan ei ole kohde, jota voitaisiin tarkastella ulkopuolelta, koska sillä ei ole ulkopuolta! Ei siis ole todellisuutta, että Universumiamme(meidänkö?) -  yltiösuurellista!,  voitaisiin havainnoida jostain kauempaa esimerkiksi kaukaisena himmeänä valoläikkänä, joka sitä lähestyttäessä suurenisi.

Tutkimussäteemme ei siis voikaan nyt tunkeutua Universumiin sen ”pinnan” jostakin pisteestä ja taas vastinpisteestä ulos.

No mikä nyt eteen, tähänkö tämä tarkasteluni nyt sippasi? No ei.

Vaan Universum tai ehkä selvemmin sanottuna koko avaruus on kaareva. Sen selittämistä en osaa, mutta se aiheuttaa sen, että tutkimussäteemme voi lähteä suoraviivaisesti mielivaltaisesta mistä tahansa avaruuden pisteestä etenemään, -mutta - se palaa takaisin samaan pisteeseen.

Siis ALKUPISTE = LOPPUPISTE JA PÄINVASTOIN! Koska mikä tahansa Universumin piste voi siis olla ALKU/LOPPUpiste tai/ja  LOPPU/ALKUpiste, niin.

JUMALA ON MAALMANKAIKKEUDEN JOKAISESSA PISTEESSÄ!

Vaikka Jumala on siis maailmankaikkeuden jokaisessa pisteessä, Hän ei ole vain pelkästään tässä universumissa, nyt vähän alun toistoa, sillä jo Salomo kysyy Toisen Aikakirjan 6. luvun 18. jakeen mukaan retorisesti , ” Mutta asuuko todella Jumala maan päällä ihmisten seassa? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!

Missä on siis se ”korkeus ja pyhyys”, jossa Jumala oman sanansa mukaan myös asuu? ((Jes. 57:15)

Sitä ei voida nähdä parhaimmillakaan optisilla tai radioteleskoopeilla eikä tutkilla tai luotaimilla.

Sen voivat tässä elämässä ymmärtääkseni nähdä vain ne, jotka uskovat ja niistäkin vain ne joille se näytetään, kuten mm. Paavali, joka kertoo tällaisesta tapauksesta vaatimattomasti itseään korostamatta;

Minun täytyy kerskata; se tosin ei ole hyödyllistä, mutta minä siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin. Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen - oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.” (2.Kor.12 1-2)

 

 

Jumala siis on paitsi muualla myös MAALMANKAIKKEUDEN JOKAISESSA PISTEESSÄ.

Ja mitähän Hän siellä tekee.

Hän on, näin minä ymmärrän, laatinut näitä Universumin ”jokapäiväisiä” tapahtumia ohjaamaan eräänlaisen  pääohjelman, joka ohjaa kaikkien luonnonlaeiksi kutsuttujen aliohjelmien toimintaa ja nämä taas triljoonien triljoonien ja taas triljoonien eli toisin suomeksi sanottuna  ääretön-määräisten ali-aliohjelmien toimintaa vaikkapa täten, kuten tuolla toisessa tätä teemaa sivuavassa kirjoituksessani kirjoitin:

1. Ajatellaan vaikkapa mehiläistä, joka talven toisten lajitoveriensa kanssa pesässä olleena ja vuorollaan toistuvasti  mehiläiskasan, joka siis on parvea tiiviimpi muodostelma, sisältä sen ulkopinnalle ja takaisin ties kuinka monta kertaa vaellettuaan ”huomaa” kesän tulleen.

2. Mehiläinen tuskin tietoisesti tietää olevansa olemassa, mutta sen aivoihin tallennetun vaisto-ohjelman ajamana se lähtee etsimään kukista mettä. Kukka, joka ei ”tiedä” senkään vertaa kuin mehiläinen, eikä sillä minun biologisen tietämykseni mukaan ole edes vaistoja. Kuitenkin se on alkanut muodostaa joko ”mies- tai naispuolisia” siitepölyhiukkasia sekä mettä mehiläisten houkuttelemiseksi kuljettamaan näitä siitepölyhiukkasia ”puolison” sukupuolielimille, emeille tai heteille.

3. Mehiläiset tekevätkin tämän kuljetustehtävän sivutuotteena  varsinaisen päätehtävänsä ohella, mikä on ruokkia matemaattisesti erittäin tarkoituksenmukaisesti materiaa säästäen rakentamissaan kennoissa olevia mehiläislapsia sillä kukista kootulla medellä.

4. Nyt pääsen omaan johtopäätökseeni, mikä pelkästään tällä Tellus-planeetalla tapahtuvien biologisia tapahtumia koskevana - on:

Jumala loi, laati, suunnitteli ja ohjelmoi tai jotain muuta mahdollisesti kuvaavampaa verbiä käyttäen, valmisti  biologisen pääohjelman, joka jotain tai joitakin joko peräkkäin tai rinnakkain tai tarpeen mukaisesti vuorotellen näitä

5. Näin Jumalan ei tarvitse itse Jumalakohtaisesti puuttua siihen mihin, esim. minkä kuusen minkä oksan minkä havun mille neulaselle tai vaikkapa lenkillä ollessani minun lakilleni jokin yksittäinen lumihiutale leijailee tai mikä siemensyöksyssä vapautuvista parista sadasta miljoonasta siittiösolusta pääsee sen hedelmöityksen hoitamaan.

Ohjeet niihin kun ovat jo valmiina joissain noista aliohjelmista.

6. Tämä ohjelmoija-Jumala on Raamatussa ilmoittanut nimekseen JAHVE!

7. Ja Hän on pidättänyt itselleen oikeuden myös tarvittaessa puuttua kohdassa 5. mainitsemiini yksittäistapauksiinkin.

Joista nyt tähän esimerkiksi vain tämä, Raamatussa olevien monien muiden joukosta poimittuna:

I. Kuolleista herättäminen

Jeesus sanoi: "Ottakaa kivi pois." Martta, kuolleen sisar, sanoi hänelle: "Herra, hän haisee jo, sillä hän on ollut haudassa neljättä päivää." Jeesus sanoi hänelle: "Enkö minä sanonut sinulle, että jos uskoisit, niin sinä näkisit Jumalan kirkkauden?" Niin he ottivat kiven pois. Ja Jeesus loi silmänsä ylös ja sanoi: "Isä, minä kiitän sinua, että olet minua kuullut. Minä kyllä tiesin, että sinä minua aina kuulet; mutta kansan tähden, joka seisoo tässä ympärillä, minä tämän sanon, että he uskoisivat sinun lähettäneen minut." Ja sen sanottuansa hän huusi suurella äänellä: "Lasarus, tule ulos!" Ja kuollut tuli ulos, jalat ja kädet siteisiin käärittyinä, ja hänen kasvojensa ympärille oli kääritty hikiliina. Jeesus sanoi heille: "Päästäkää hänet ja antakaa hänen mennä." (Joh. 11: 39-44) [Koko tapahtuma Joh. 11:1-44]

Selailin muutamia vuosia sitten Järvenpään kirjastossa hyllyjen välissä kirjaa, jonka nimeä sen paremmin kuin kirjoittajaakaan en muista, mutta kirjoittaja suhtautui ainakin Jeesuksen Lasaruksen kuolleista herättämiseen täysin skeptisesti. Hän oli varmaan hyvin perehtynyt fysiologiaan, sillä hän kuvaili sitä, miten kuoleman jälkeen solujen valkuaisaineet ja aminohapot alkavat heti hajota, ja miljardien ja taas miljardien hermosolujen väliset synapsit eli kytkennät ovat katkenneet. ja kuitenkin - nämä kaikki palautuivat hetkessä ennalleen, kun Jeesus huusi suurella äänellä: ”LASARUS, TULE ULOS!

Mitä muuten rukouksemmekaan pääasiallisesti ovat muuta kuin pyyntöjä, että Jumala itse puuttuisi konkreettisesti tämän rukoilijan kohdalla noiden lakien toimintaan rukoilijan hyväksi - tai kiitosta siitä, että Hän on jo tehnyt niin!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Jumala asuu korkeudessa ja syvyydessä ja niiden tykönä, joilla on särjetty sydän. Jumala seisoo seurakunnassa. Se uusi Jerusalen, joka ylhäältä on alas laskettu, on meidän äitimme. Katso Jumalan maja ihmisten keskellä. Luther : "Jos tahdot löytää Kristuksen, sinun löydettävä ensin hänen omansa". Jumala vaikuttaa kaikkialla,mutta vanhurskauttaa seurakuntansa kautta." Jumalalle kaikki on mahdollista.

Jos ihminen tarvitsee elääkseen näkymätöntä happea, sama pätee elämään Kristuksessa, eli osallisuus näkymättömästä Hengestä, elämän lähteestä.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset